''Αχαρνής'' του Αριστοφάνη στο Κηποθέατρο 28 Αυγούστου

Θέατρο
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Toυς Αριστοφανικούς ''Αχαρνής'' θα δούμε στην Λάρισα την Τρίτη 28 Αυγούστου στις 9 μ.μ. στο Κηποθέατρο Αλκαζάρ. Σε απόδοση-σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου.

Ο Πέτρος Φιλιππίδης, ο Παύλος Χαϊκάλης, ο Κώστας Κόκλας, ο Τάκης Παπαματθαίου, και ο Ιωάννης Παπαζήσης αναλαμβάνουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους για να μας μιλήσουν μέσα από το πρώτο σωζόμενο έργο του Αριστοφάνη, για έννοιες όπως η ειρήνη και η δικαιοσύνη.

Στο πλευρό τους ταλαντούχοι ηθοποιοί και μουσικοί (αλφαβητικά): Βατικιώτης Νίκος, Ζουγανέλης Αλέξανδρος, Καμμένος Παναγιώτης, Κατσώλης Παναγιώτης, Κοράκης Κωνσταντίνος, Κυπαρίσσης Βαγγέλης, Κωστάκης Ηρακλής, Μαγγόνας Αλκιβιάδης, Παυλίδης Παύλος, Πετκίδης Μάριος, Σταμούλης Γρηγόρης, Τσουρουνάκης Γιώργος, Φλέουρας Χάρης, Χιώτης Χάρης.

PROMO.jpg 20 8

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Κώστας Τσιάνος
Απόδοση-Σκηνοθεσία¨Κώστας Τσιάνος 
Χορογραφίες: Ελενα Γεροδήμου, Κώστας Τσιάνος
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς

ax 30 8

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ

Στα Λήναια του 425, στον έκτο χρόνο του Πελοποννησιακού πολέμου ο 19χρονος Αριστοφάνης παρουσίασε την κωμωδία του «ΑΧΑΡΝηΣ» και απέσπασε για πρώτη φορά το βραβείο των κωμικών Αγώνων.

Στόχος του Αριστοφάνη είναι να γελοιοποιήσει τον πόλεμο και τους πολεμοκάπηλους και να εκφράσει την λαχτάρα των ανθρώπων για ειρηνική ζωή.

Τοποθετεί την δράση του έργου, κυρίως στην αγροτική περιοχή της Αττικής, στις « Αχαρναίς», το σημερινό Μενίδι για να δώσει Διονυσιακό χαρακτήρα στην κωμωδία, αφού στην ύπαιθρο τελούσαν ακόμη Διονυσιακές Λατρείες.

Ο Αριστοφάνης δεν ξεχνά πως η κωμωδία γεννήθηκε από λαικές λατρευτικές τελετές της γονιμότητας.

Στους Αχαρνείς υπάρχουν αρκετές αναφορές στον Διόνυσο στα μεγάλα Διονύσια, στα Ανθεστήρια και κυρίως στα κατ’ αγρούς Διονύσια.

Σε μια σκηνή του έργου ο αγρότης Δικαιόπολης με την οικογένειά του τελούν πομπή του φαλλού και τον υμνούν με φαλλικό άσμα.

Υπάρχουν έξοχες κωμικές σκηνές που κρατούν από τα Μεγαρικά σκώματα πολλές παρωδίες και με τον ερμητικό και ολοζώντανο χορό των καρβουνιάρηδων από το Μενίδι μας χαρίζει μια έξοχη κωμωδία σαν ένα ξέφρενο Διονυσιακό πανηγύρι.

Η παράσταση φιλοδοξεί να βρεί τον δρόμο της μέσα από τις λαϊκές μας παραδόσεις που συγγενεύουν ολοφάνερα με το Διονυσιακό Πνεύμα που είναι διάχυτο στους Αχαρνής του Αριστοφάνη.

www.acharnis.gr

20€ γενική είσοδος, 15€ φοιτητές-άνεργοι-πολύτεκνοι

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
- Βιβλιοπωλείο Καλτσάς, Παπαναστασίου 57 και www.viva.gr 

------------------------------------------------------------------------------------

Βρισκόμαστε στον έκτο χρόνο του πολέμου μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης. Οι συνέπειες του πολέμου πλήττουν καίρια τον αγροτικό πληθυσμό, ο οποίος, αναγκασμένος να ζει εντός των τειχών, βλέπει τη γη του να καταστρέφεται. Ο Αθηναίος αγρότης Δικαιόπολις απογοητευμένος από τους συμπολίτες του που αδρανούν και αγανακτισμένος με τους πολιτικούς που αδιαφορούν για το κοινό συμφέρον και οδηγούν την πόλη στην καταστροφή αποφασίζει να κλείσει συνθήκη «ιδιωτική» ειρήνης με τη Σπάρτη για τον ίδιο και την οικογένειά του. Εξοργισμένοι οι καρβουνιάρηδες του δήμου των Αχαρνών, μόλις το πληροφορούνται, κυνηγούν τον «προδότη» για να τον τιμωρήσουν. Ο Δικαιόπολις θα ζητήσει τη βοήθεια του Ευριπίδη για να τους αντιμετωπίσει, θα μεταχειριστεί κάθε μέσο για να επιβάλει την ειρήνη του και δεν θα διστάσει να τα βάλει ακόμη και με τον φιλοπόλεμο στρατηγό, Λάμαχο, τον πιο ισχυρό υπερασπιστή του πολέμου.

Οι Αχαρνής, έργο της νεανικής περιόδου του δημιουργού του, είναι ένα κείμενο που φωτίζει με έναν έξοχο τρόπο τη δυνατότητα του ανθρώπου να επιβιώνει στα κρίσιμα όρια της υπάρξεώς του.
Η μοναχικότητα του δικαιώματος στην προσωπική ειρήνη με τον εχθρό, όταν συγκρούεται με τις κρατικές συντεταγμένες και τις ιστορικές συνθήκες, παράγει ένα σπινθήρα που ή ακραία κωμικός ή ακραία τραγικός μπορεί να είναι. Όταν συμβαίνουν και τα δύο, μιλάμε για το αριστούργημα μιας ιδιοφυίας που στοχάζεται πάνω στην εύθραυστη επικαιρότητα των θεσμών και στην αδυναμία τους να τιθασεύσουν τα αρχέγονα δικαιώματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η προσωπική ειρήνη του Δικαιόπολι, προσπερνώντας τις κατηγορίες περί προδοσίας, ανακηρύσσει ως πρωταρχικές τις αξίες της γης και της ευγονίας και δεν είναι τυχαίο που ένας γεωργός τις προτάσσει ενάντια στον πόλεμο και την καταστροφή.
Το έργο είναι δραματικά επίκαιρο σε συνθήκες ηθικής πτώσης και πολιτισμικής παρακμής που συνοδεύουν πάντοτε την οικονομική κρίση. Ειδικότερα όταν η τελευταία οργανώνεται από τα ίδια συμφέροντα που επωφελούνται από την βαρβαρότητα και τον πόλεμο και οδηγούν στην ανθρώπινη εξαθλίωση και δυστυχία.

Σημείωμα του Τσιάνου που σκηνοθετεί:
Ο δεκαεννιάχρονος Αριστοφάνης παρουσιάζει την κωμωδία του Αχαρνής στα Λήναια του 425 π.Χ., στον έκτο χρόνο του Πελοποννησιακού πολέμου, και αποσπά το πρώτο βραβείο. Στόχος του είναι να γελοιοποιήσει τον πόλεμο και τους πολεμοκάπηλους και να εκφράσει τη λαχτάρα των ανθρώπων για ειρηνική ζωή. Τοποθετεί τη δράση του έργου στην αγροτική περιοχή της Αττικής Αχαρνές, το σημερινό Μενίδι. Δεν ξεχνά πως η κωμωδία γεννήθηκε από λαϊκές λατρευτικές τελετές της γονιμότητας. Στους Αχαρνής υπάρχουν αρκετές αναφορές στον Διόνυσο∙ σε μια σκηνή του έργου, ο αγρότης Δικαιόπολις και η οικογένειά του τελούν πομπή του φαλλού και τον υμνούν μ’ ένα φαλλικό άσμα. Με έξοχες κωμικές σκηνές που κρατούν από τα μεγαρικά σκώμματα και τον ορμητικό και ολοζώντανο χορό των καρβουνιάρηδων από το Μενίδι, ο Αριστοφάνης μας χαρίζει μια έξοχη κωμωδία σαν ξέφρενο διονυσιακό πανηγύρι. Η παράστασή μας φιλοδοξεί να βρει τον δρόμο της μέσα από τις λαϊκές μας παραδόσεις που συγγενεύουν ολοφάνερα με το διάχυτο στους Αχαρνείς διονυσιακό πνεύμα.