Χρήστος Θηβαίος : «Έπειτα απ’ το μεγάλο μπουμ», συνέντευξη στον Κυριάκο Μεσσήνη

Συνεντεύξεις
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

«Άμλετ της σελήνης», «Ημερολόγιο», «Βροχή μου», «Πόσο πολύ σ’ αγάπησα» και πολλά άλλα αγαπημένα τραγούδια.
Χρήστος Θηβαίος. Καλλιτέχνης με ξεχωριστή ταυτότητα.

Μας ταξίδεψε και μας ταξιδεύει με τα μελωδικά δημιουργήματά του. Δίκαια. Γιατί και μόνο που τον εμπιστεύτηκε ο Θάνος Μικρούτσικος λέει πράγματα. Ο οποίος και είχε πει το εξής, ανάμεσα σε πολλά άλλα : ‘’ο Θηβαίος μπορεί να απογειώσει τα τραγούδια με τις ερμηνείες του’’.
Μιλήσαμε μαζί του με αφορμή την συναυλία του στην Λάρισα την Παρασκευή 29 Απριλίου 2022 στο Skyland.

Christos Thivaios 1photo by Kiki Hadjigeorghiou

-Έρχεστε στην Λάρισα με μια παράσταση-συναυλία με τίτλο «Έπειτα απ’ το μεγάλο μπουμ». Αν θυμάμαι καλά, ξεκινήσατε με live streaming στις δύσκολες ημέρες της καραντίνας από την κεντρική σκηνή του Σταυρού του Νότου. Ο τίτλος έχει σχέση με την καραντίνα ή παραπέμπει σε κάτι άλλο;

-Η πρώτη μου ιδέα κατά τη διάρκεια της καραντίνας ήτανε να κάνω μια παράσταση με αυτό τον τίτλο: «Έπειτα απ’ το μεγάλο μπουμ». Γιατί πίστευα ότι όλα θα τελείωναν μετά από μία περίοδο. Τα πράγματα δεν τελείωσαν μετά από μία μεγάλη περίοδο και συνεχίζονται. Οπότε η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι αυτό το μεγάλο μπουμ δεν ήταν μια περίοδος η οποία πέρασε, αλλά απλά είναι διαρκώς ένα χθες. Οπότε κάθε μέρα προσπαθούμε να αντέξουμε σε αυτά τα μεγάλα μπουμ, που συμβαίνουν καθημερινά και διαρκώς, με μεγάλη αντοχή, με μεγάλη ανοχή, με αλληλεγγύη, αγάπη και δύναμη, για δημιουργικότητα και καινούργια όνειρα.

-Έχετε πει τεράστια τραγούδια δικά σας και μεγάλων Ελλήνων δημιουργών. Στην Λάρισα τι θα ακούσουμε;

-Στη Λάρισα θα ακούσουμε μια διαδρομή από την αρχή της πορείας μου, η οποία έχει να κάνει με την προσωπική μου τραγουδοποιία και με τους Συνήθεις Ύποπτους, γιατί με το σχήμα με το οποίο ερχόμαστε, με τον Μάξιμο Δράκο στα πλήκτρα, στα φωνητικά, την επιμέλεια ενορχήστρωσης, τον Πέτρο Βαρθακούρη στο μπάσο, τα φωνητικά και τον Γιάννη Αγγελόπουλο γνωστότερο στη δισκογραφία ως Γιαν Βαν, στα φωνητικά, στα κρουστά και στα τύμπανα, λίγο πολύ είμαστε οι Συνήθεις Ύποπτοι του 2022. Οπότε αυτό το σχήμα που είναι και ο πυρήνας του «Σιδερένιου Νησιού», του τελευταίου δίσκου ως τραγουδοποιός που έχω προσωπικά κυκλοφορήσει, είναι στην ουσία μια νέα παρέα, οι νέοι Συνήθεις Ύποπτοι. Θα ακούσουμε πολλά τραγούδια από την περίοδο των Συνήθων Υπόπτων και μετά από τη συνεργασία μου με τον Γιώργο Ανδρέου και τον Γιώργο Νταλάρα, τη «Μικρή Πατρίδα», τη συνεργασία μου με τον Βασίλη Δημητρίου και τον «Μεγάλο Θυμό», το γνωστότερο σε όλους ως «Πόσο πολύ σ’ αγάπησα», θα κάνω μια μικρή βόλτα στα Εξάρχεια όπου θα ακουστούν τραγούδια της Αρλέτας, του Νικόλα Άσιμου και του Παύλου Σιδηρόπουλου και ιστορίες καθημερινότητας από αυτές μου τις γνωριμίες και μετά θα προχωρήσουμε στην προσωπική μου τραγουδοποιία, με δίσκους όπως είναι οι «Πέτρινοι Κήποι», το «Μόνο νερό στη ρίζα», το «Σιδερένιο Νησί», και φυσικά θα καταλήξουμε μέσα από μια διαδρομή με τραγούδια αγαπημένων μου τραγουδοποιών, όπως είναι ο Μίλτος Πασχαλίδης, ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας και άλλοι συνάδελφοι, στη συνεργασία μου με τον Θάνο Μικρούτσικο, από τον «’Αμλετ της Σελήνης», ως τον «Σταυρό του Νότου» και τις «Γραμμές των Οριζόντων», και φυσικά τραγούδια που έχω αγαπήσει γενικότερα και με εκπλήξεις από την περίοδο και τις συνεργασίες μου από το 1990 και μετά, μέχρι σήμερα.

-‘’Συνήθεις Ύποπτοι’’ στην αρχή, συνεργασίες με Γιώργο Νταλάρα και Ελένη Τσαλιγοπούλου το 1997-1998 στην ‘’Ιερά Οδό’’, συνεργασία με τον Θάνο Μικρούτσικο, συναυλίες μαζί του στο Μέγαρο Μουσικής μαζί με την Χάρις Αλεξίου, συνεργασίες με Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Δήμητρα Γαλάνη, Δημήτρη Μητροπάνο, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μίλτο Πασχαλίδη, στιχουργική συμμετοχή σε δίσκο σας από τον μεγάλο Μάνο Ελευθερίου. Μεγάλα ακούγονται και είναι. Ξεχωρίζετε κάτι από ανθρώπους και συνεργασίες που προανέφερα; Και αν ναι, γιατί;

-Όλοι αυτοί οι άνθρωποι πραγματικά με στήριξαν στις αρχές που ξεκινούσα, τους εκτιμώ ως καλλιτέχνες, ως δημιουργούς και πραγματικά έχουν χαράξει πορεία όπως έχει τραγουδήσει και ο ίδιος ο Γιώργος Νταλάρας και η Ελένη Τσαλιγοπούλου, έχουν χαράξει πορεία όχι μόνο σε μένα προσωπικά, αλλά και σε όλους τους Έλληνες. Πάντα τους έχω στην καρδιά μου, τους αγαπώ, και κάθε στιγμή, κάθε φορά που βρισκόμαστε, είτε επί σκηνής είτε εκτός σκηνής, είναι σαν να ξαναβρίσκω την οικογένειά μου.

-Γυρίζω πάλι στον τίτλο της παράστασης. Μπουμ ο Θηβαίος πότε ένοιωσε ότι έκανε;

-Για μένα προσωπικά στα εσώτερα βράχια της ψυχής μου, νομίζω ότι το πρώτο μπουμ ήταν το «Ημερολόγιο», αλλά μετά το δεύτερο μεγάλο μπουμ έγινε με τη «Μικρή Πατρίδα» και το «Πόσο πολύ σ’ αγάπησα». Και μετά ήρθαν κι άλλα μπουμς, όπως «Ο Άμλετ της Σελήνης», ο «Παλιός Στρατιώτης», ο «Σταυρός του Νότου» κλπ.

-Δυο χρόνια κλεισμένες ζωές και ήρθε η ώρα να ‘’συνομιλήσετε’’ πάλι με τον κόσμο, χωρίς μάσκες και με ελεύθερη, όσο γίνεται, την σκέψη. Πόσο και τι σας κόστισε αυτή η αποχή; Τι σημαίνει για σας αυτή η ‘’νέα’’ επαφή με τον κόσμο, το κοινό. Θα είναι ίδια;

-Πιστεύω πως θα είναι ίδια. Είναι βασικά αυτό που λένε ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας: «Τίποτα δεν έχει αλλάξει και τίποτα δεν είναι όπως παλιά». Είμαστε πραγματικά σε μια νέα διαδρομή όλοι, είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε μαζί με τους αγαπημένους μας, σε κλειστό οικογενειακό κύκλο και έχουμε πάλι τη δυνατότητα να βγούμε και να μοιραστούμε εκ νέου τα όνειρά μας και να αλλάξουμε εκ νέου διευθύνσεις όπως έλεγε και ο Θάνος Μικρούτσικος.

-Οι συναυλίες, τα live είναι η ανάσα του καλλιτέχνη, το έχουν δηλώσει, κατά καιρούς όλοι. Εσάς τι σας έλειψε από την διαδικασία των συναυλιών;

Μου έλειψε και η επαφή με τον κόσμο, αλλά μου έλειψε και η συναναστροφή με τους συναδέλφους μου τους μουσικούς, όπου αυτό που ψάχνουμε στη σκηνή είναι το πώς θα διορθώσουμε, όπως και στη ζωή την ίδια, ανά πάσα στιγμή ένα λάθος. Να μην αποβεί μοιραίο. Ούτως ώστε να γίνει ένας καινούργιος δίσκος, ένα νέο τραγούδι, μια νέα ζωή.

-Επανερχόμενοι οι καλλιτέχνες στις συναυλίες, θεωρείτε ότι, θα βρείτε το ίδιο κοινό συμπεριφορικά ή θα υπάρχουν αλλαγές από το διετές κλείσιμο;

Από τις πρώτες συναυλίες που κάναμε στην μετά εγκλεισμού καραντίνας περίοδο, βλέπω πολύ περισσότερο νέο κόσμο και αυτό είναι κάτι το οποίο με χαροποιεί ιδιαίτερα, όπως με χαροποιεί ιδιαίτερα όταν φτιάχνω κάτι κανούργιο και αρέσει στα παιδιά μου. Αυτό είναι το «Γηράσκω αεί διδασκόμενος».

-Το live streaming πως ήταν; Νομίζετε ότι θα μείνει, ως ακόμη ένα στοιχείο επαφής καλλιτέχνη-κοινού;

-Ας ελπίσουμε ότι δεν θα επηρεαστούμε όλοι από αυτό. Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξουνε φυσικά νέες μορφές επικοινωνίας, αλλά ακόμα και στην ανάγκη που θα μπορεί στο εγγύς ή στο προσεχές μέλλον να κοινωνήσουμε τα τραγούδια μας και τη μουσική μας, θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε. Ακόμα και μέσα από αυτό, μέσα από αυτά τα μέσα.

-Αλήθεια, πως είναι να συνεργάζεσαι και να σε τιμούν τόσο μεγάλοι καλλιτέχνες και δημιουργοί;

-Αισθάνομαι την ίδια ανασφάλεια όπως όταν πρωτοξεκίνησα. Λίγο πριν βγω στη σκηνή, τρεμάμενος, σαν μια μικρή φλόγα κεριού, αλλά όπως έλεγε και ο Τζακ Κέρουακ: «Αγαπώ αυτούς οι οποίοι καίγονται, καίγονται, καίγονται, σαν τα μυθικά κίτρινα ρωμαϊκά κεριά.»

-Πως προέκυψαν τόσο μεγάλες συνεργασίες; Θα το έχετε σκεφτεί, δεν μπορεί.

-Η αλήθεια είναι ότι δεν το σκέφτηκα ποτέ! Απλά συνέβησαν και ήταν μεγάλη τιμή και μεγάλο όνειρο αυτό το οποίο συνέβη και εξακολουθεί να διαρκεί.

-Έμπνευση από πού αντλείτε; Υπάρχει μοτίβο; Ακολουθείτε κάποια συνταγή;

Έμπνευση αντλώ από την οικογένειά μου και την καθημερινότητά μου και όταν θα σταματήσω να γράφω, σίγουρα θα σταματήσω να γράφω γιατί θα γράφουν τα παιδιά μου για μένα.

-Μπορείτε να ξεχωρίσετε ένα τραγούδι σας;

Ξεχωρίζω το «Ημερολόγιο», τον «Άμλετ της Σελήνης», το «Δεν είμαι άλλος», τη «Μικρή Πατρίδα», το «Πόσο πολύ σ’ αγάπησα», και τον «Λύχνο του Αλαδδίνου».

-Δεν μπορώ να αποφύγω μια αναφορά στον Umberto Eco. Είναι μια πολύ μεγάλη παγκόσμια μορφή. Ήσασταν φοιτητής του στην Φιλοσοφική της Μπολώνιας. Τι κρατήσατε από την μαθητεία σας σε αυτόν;

-Το πάντα και το ότι εξακολουθώ να είμαι μαθητής. Ο Umberto Eco μέσα από την επιστήμη της σημειολογίας, η οποία είναι η τέχνη διερεύνησης του ψέματος και της μαγείας, το ίδιο με δίδαξε και ο Θάνος Μικρούτσικος, οπότε αυτή είναι οι μεγάλοι καθηγητές της ζωής μου, γιατί με δίδαξαν να δημιουργώ όνειρο, μέσα από ένα ευφύημα και μέσα από ένα εύρημα.

Κυριάκος Μεσσήνης

--------------------------

Christos Thivaios 3 photo by Kiki Hadjigeorghiou

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΗΒΑΙΟΣ
Βιογραφικό Σημείωμα

Ο Χρήστος Θηβαίος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου της Μπολόνια, με καθηγητή τον διάσημο συγγραφέα και σημειολόγο Ουμπέρτο Έκο. Στην Ιταλία δούλεψε σαν μουσικός με παραδοσιακά Ιταλικά σχήματα και παραδοσιακά σχήματα Εβραϊκής μουσικής (σεφαραδίτικα, ασκεναζίτικα).

Έγινε γνωστός με το συγκρότημα Συνήθεις Ύποπτοι, το οποίο δημιούργησε το 1994 με τον Αλέκο Βασιλάτο και τον Τάσο Λώλη. Οι Συνήθεις Ύποπτοι διαλύθηκαν το 2000 και ο Θηβαίος συνέχισε σόλο καριέρα. Στη σόλο καριέρα του συνεργάστηκε με κορυφαία ονόματα της Ελληνικής μουσικής, όπως: Θάνος Μικρούτσικος, Μάνος Ελευθερίου, Μαρία Φαραντούρη, Γιώργος Νταλάρας, Χάρις Αλεξίου, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Αρλέτα, Γιώργος Ανδρέου, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Γιάννης Κότσιρας, Γιάννης Κούτρας, Μιλτιάδης Πασχαλίδης, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Γιάννης Χαρούλης. Επίσης συνεργάστηκε με τον σπουδαίο Ιταλό συνθέτη Nicola Piovani, και τις ερμηνεύτριες Milva και Emilia Ottaviano.

Το πρόσφατο άλμπουμ του «Από τους κήπους των ψιθύρων», αποτελεί τη συνεργασία του με τον Χάρη Κατσιμίχα, που μετά από 10 χρόνια απουσίας, μελοποίησε σπουδαίους ποιητές και εμπιστεύτηκε τον Χρήστο Θηβαίο να ερμηνεύσει αυτά τα νέα τραγούδια του.

Thivaios cover photo by Myrto Apostolidou