Η Αυγερινή Γάτση μας μιλάει για ρεμπέτικα, αμανέδες, Σμύρνη με αφορμή την συναυλία στο Κηποθέατρο Τετάρτη 16/6

Συνεντεύξεις
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Για δεύτερο -κατά σειρά- καλοκαίρι, το mέta (Κέντρο Μετακαπιταλιστικού Πολιτισμού) διοργανώνει το “mέta-μπουλούκι”,

μια περιοδεία ανά την Ελλάδα η οποία, συνδυάζοντας διαφορετικές τέχνες και διαφορετικές καλλιτεχνικές γλώσσες, προτείνει το πνεύμα της συλλογικής γιορτής ως κατάσταση αυτοδικαίως πολιτική - στο φόντο της κρίσης, της πανδημίας, της πολεμικής φρενίτιδας και συνολικά της μεταβατικής εποχής που ζούμε.

Στην Λάρισα θα είναι την Τετάρτη 16 Ιουνίου. Θα μπορέσουμε να δούμε και να ακούσουμε και την Αυγερινή Γάτση που με το ακορντεόν και τη φωνή θα πατήσει σε μονοπάτια και δρόμους που συνδέουν ανατολή και δύση, μεταφέροντας τραγούδια για Σμυρνιές που βίωσαν τον ξεριζωμό, τη μοναξιά και την εγκατάσταση στο νέο /ξένο τους τόπο.

AB 31 6 ΑΥΓΕΡΙΝΗ ΓΑΤΣΗ 1

Με την ευκαιρία της συναυλίας μιλήσαμε μαζί της και ιδού τι μας είπε:

-Προσφυγιά και μουσική, ξεριζωμός και αμανέδες, ανατολή και δύση. Πώς ενώνονται όλα αυτά στην παράστασή σας στο μετα-μπουλούκι;
-Τα τραγούδια της παράστασης είναι από μόνα τους αληθινές μαρτυρίες των δυσκολιών της τότε εποχής και μεταφέρουν το συναίσθημα και ήχο της Ανατολής και Δύσης, όπου τότε σε Σμύρνη, Πειραιά και Θεσσαλονίκη ήταν ένας μεικτός ήχος λόγω των διαφορετικών μουσικών επιρροών από Τουρκία Αίγυπτο, Αρμενία,Γαλλία κ.ά.

-Πείτε μας τι είναι αυτό που σας γοητεύει περισσότερο στο ρεμπέτικο τραγούδι;
-Ο συνδυασμός του ειλικρινούς άμεσου στίχου που κουβαλάει όλες τις δυσκολίες και τους προβληματισμούς της εποχής σε συνδυασμό με την άλλοτε ρομαντική ή περήφανα δυναμική ενορχήστρωση και μελωδίες, που έρχονται πολλές φορές σε αντίθεση με τον στίχο.


-Τι είναι για σας η παράδοση και πώς πιστεύετε ότι λειτουργεί σε σχέση με την προσφυγιά;
-Οι σκέψεις και η παρατήρηση παραδόσεων διάφορων λαών οδηγεί στη συνειδητοποίηση ότι, η μουσική όπως και η μαγειρική ή άλλες συνήθειες και γνωρίσματα, δεν έχουν σαφή σύνορα ούτε κράτη. Με τις μετακινήσεις τους οι πρόσφυγες μπορούν να εμπλουτίσουν άλλες παραδόσεις ή να κρατήσουν πιστά και τις δικές τους, εάν υπάρχεισεβασμός και χώρος γι' αυτό.

-Παίζετε 10 μουσικά όργανα, αλλά στο meta-μπουλούκι θα σας δούμε μόνο με ένα, το ακορντεόν. Ποια είναι η σχέση σας με το ακορντεόν και τι μουσικές μνήμες σας ξυπνά;
-Το ακορντεόν είναι το όργανο, που καταπιάστηκα αργότερα από όλα τα άλλα, αλλά -με κάποιο τρόπο- είναι το πιο κυρίαρχο στην τωρινή μουσική πραγματικότητα, συνοδευτικά στο τραγούδι. Πολλές φορές μας ξυπνούσε με τον ήχο του, όταν οι τσιγγάνοι έπαιζαν τα πρωινά κάθε Σαββατοκύριακου στην Κυψέλη, που μεγάλωσα. Τους αφήναμε το κάτι τις και έπαιζαν συνήθως ρετρό ή λαϊκά τραγούδια. Όργανο άλλοτε του δρόμου και άλλοτε των σαλονιών.

-Εκτός από δημιουργός, είστε και δασκάλα: πώς προσλαμβάνουν την παραδοσιακή μουσική οι νέοι;
-Βρίσκουν μέσα σε αυτή μια αγκαλιά και ανακαλύπτοντας τους σκοπούς και τα διάφορα όργανα, συνήθως ενθουσιάζονται και παρακολουθούν όλες τις συναυλίες ή και γλέντια, που διοργανώνονται καθημερινά.

-Σας ευχαριστώ πολύ, καλή επιτυχία στην περιοδεία σας.
-Και εγώ ευχαριστώ, για την ευκαιρία που μου δώσατε, αλλά και για την υποστήριξη της συναυλίας μας στην Λάρισα.

Κυριάκος Μεσσήνης

***Λεπτομέρειες για την συναυλία-παράσταση εδώ:
 
 

ABG 31 6 λαρισα 1200x628px Meta Boulouki2

-----------------------------
Η Αυγερινή Γάτση γεννήθηκε το 1989 στην Αθήνα και έχει καταγωγή από την Ήπειρο.
Ξεκίνησε μουσική με βασικό όργανο το πιάνο στα οκτώ της χρόνια με την Μαρία Στούπη και στη συνέχεια φοίτησε στο Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Παλλήνης, όπου διδάχτηκε θεωρία και πράξη της βυζαντινής και ευρωπαϊκής μουσικής (αρμονία), νέυ και σάζι.
Μετά το λύκειο παρακολούθησε 3 χρόνια θεωρία της τροπικής μουσικής (μακάμια) στο Ωδείο Αθηνών με καθηγητή τον Χρίστο Τσιαμούλη και συνέχισε το νέυ με τον Χάρη Λαμπράκη.
Αποφοίτησε από το τμήμα Μουσικών Σπουδών Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών όπου και για τέσσερα χρόνια συμμετείχε στην ορχήστρα παραδοσιακής μουσικής του τμήματος.
Από το 2007 έως το 2012 παρακολούθησε σεμινάρια στο Χουδέτσι της Κρήτης στο εργαστήριο "Λαβύρινθος" με καθηγητές τους : Omer Erdogdular (νέυ), Yurdal Tokcan (ούτι), Zohar Fresco (ρυθμολογία), Mercan Erzincan (τουρκικό χάλκ τραγούδι), Ross Daly (σύνθεση-μακάμ) και Σωκράτη Σινόπουλο (μακάμ).
Από το 2012 διευθύνει την μικτή χορωδία παραδοσιακής μουσικής «περπερούνα», και από το 2013 διδάσκει παραδοσιακό τραγούδι και αυτοσχεδιασμό πάνω σε δρόμους και μακάμ (αμανέ) στα θερινά Μουσικά σεμινάρια Ικαρίας (musical yards) και Σάμου.
Τα τελευταία χρόνια είναι ενεργή στο μουσικό σχήμα rebetien και στο φωνητικό σχήμα bilia faux, όπου έχει την επιμέλεια της ενορχήστρωσης και διασκευής του υλικού για φωνές.
Έχει συνεργαστεί με: Αλέξανδρος Παπαδημητράκης, Μιχάλης Κουλουμής, Μανούσος Κλαπάκης, Ευγένιος Βούλγαρης, Θύμιος Ατζακάς, Δημήτρης Μπρέντας, Μαρία Πλουμή, Στέφανος Φίλος, Santouristas Band, Elektrobalkana, Βασίλης Σκουτάς, Δημήτρης Μηταράκης κ.ά.