Οι ίδιοι συστήθηκαν ως ένα γκρουπ, που με βάση τη Θεσσαλονίκη συνδυάζει βαλκανικούς ήχους με μια ευρεία rock n’ roll αισθητική.
Είναι βέβαια οι BAiLdSA. Που εξελίχθηκαν σταδιακά, μπολιάζοντας το ήδη υπάρχον βαλκανικό υπόβαθρο με ska, punk, reggae, rap, electro, psychedelicrock και stoner στοιχεία με αποτέλεσμα έναν συγκεκριμένο και μοναδικό ήχο.
Ο πρώτος τους δίσκος “United States of Balkans” ηχογραφήθηκε το 2011 στην πόλη τους. Πήρε πολύ καλές κριτικές και βοήθησε στο να χτιστεί κοινό παγκοσμίως, αν και η πραγματική φλόγα των BAiLdSA φαίνεται επί σκηνής. Τα εκρηκτικά και γεμάτα ενέργεια shows τους οδήγησαν σε περίπου 400 live σε Ελλάδα, Γερμανία, Τσεχία, Τουρκία, Κύπρο, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία και Αλβανία, πολυάριθμες εμφανίσεις σε φεστιβάλ και support σε συγκροτήματα όπως οι Kultur Shock, οι New Model Army και ο Manu Chao.
Το 2014 κυκλοφορεί το “zVaRnA’’ με punkrock-alternative ήχο, διατηρώντας βέβαια το πρωτόλειο ηχητικό στίγμα των BAiLdSA. Με εννέα φρέσκα κομμάτια στα οποία αντικατοπτρίζεται ο συμπαγής ήχος των BAiLdSA και η ενέργειά τους επί σκηνής.
Το 2016 και 2017 κυκλοφορούν τα singles “Balkan Express (Ride the train)” και “NeZnam” αντίστοιχα, στα οποία διαγράφεται η μουσική εξέλιξη του συγκροτήματος δίνοντας την πρώτη γεύση του επερχόμενου album.
Στον τρίτο δίσκο “WarZone” (2018) το συγκρότημα κάνει ένα τεράστιο άλμα, διευρύνοντας το ηχητικό του σύμπαν με στοιχεία postpunk και stoner, δημιουργώντας ένα νέο ηχοτοπίο, μοντέρνο και μοναδικό συνάμα, ακροβατώντας ανάμεσα στις ρίζες του αλλά και την ατέρμονη εσωτερική εξερεύνηση. Το “WarZone” είναι ένα concept άλμπουμ, εμπνευσμένο από τη σκοτεινή περίοδο της προσφυγικής, οικονομικής και πολιτικής κρίσης μεταξύ των ετών 2014-2018. Ένας αντιπολεμικός ύμνος που διαδίδει το μήνυμα αλληλεγγύης σε όλο τον κόσμο.
Τον Σεπτέβρη του 2020 το συγκρότημα επιστρέφει με ένα νέο e-single γεμάτο από βαριά beats και τείχη από κιθάρες, μπολιασμένο με τα χάλκινα των Βαλκανίων. Το κομμάτι ονομάζεται “Lion’s Den” και είναι ολικά διασκευασμένο με τις ευλογίες του δημιουργού του Kiril Dzaijkovski.
Εν μέσω καραντίνας λόγω της πανδημίας, κυκλοφορεί ένα ακόμα e-single με τίτλο “I wantmybarsback”, ένα χορευτικό κομμάτι με σαφή ηλεκτρονικά στοιχεία που αποτελεί μια κραυγή μοναξιάς εν μέσω της απομόνωσης. Μια ωδή στις τελευταίες μέρες του 2020. Λίγους μήνες αργότερα οι BAiLDSA παρουσιάζουν μια διασκευή του “Omen” των The Prodigy, ηχογραφημένη και βιντεοσκοπημένη κατά μόνας στα σπίτια των μελών.
Οι BAiLDSA συνέχισαν την δημιουργική εργασία κατά τη διάρκεια όλης αυτής της νεκρής περιόδου και τα αποτελέσματα αυτής εμφανίζονται σταδιακά στο project “F&F” (Friends and Family) σε συνεργασίες με αγαπημένους καλεσμένους.
Τον Σεπτέμβρη του 2021 κυκλοφορεί από την GBD Records London το πρώτο single “Cyber Nine” σε συνεργασία με τον SAÙL (Balothizer, ElectricLitany, The Turbans). Ένα upbeat και εξωστρεφές κομμάτι, μίξη βαλκανικών και ανατολίτικων επιρροών με prog-rock και synthwave.
Τον Δεκέμβρη του ίδιου χρόνου οι BAiLDSA και ο Mpelafon ενώνουν τις δυνάμεις τους δημιουργώντας ένα νέο single. Το “ΠΟΣΟ” (“POSO”) είναι ένα φρέσκο μείγμα από τον εκρηκτικό ήχο του συγκροτήματος από dubstep beats, βαριά κιθαριστικά riffs και βαλκανικές μελωδίες σε συνδυασμό με τα εκπληκτικά rapskills του Mpelafon σε ένα drill στυλ. Ένα balkan-rockdrill-step.
Η ιστορία αυτής της συνεργασίας βάζει δύο ξαδέρφια στο ίδιο στούντιο, τον Θάνο των BAiLDSA και τον Mpelafon, για πρώτη φορά στην καριέρα τους.
Τα τελευταία 14 χρόνια οι BAiLDSA περιοδεύουν σε Ευρώπη και Βαλκάνια σε μεγάλους χώρους, φεστιβάλ αλλά και μικρά clubs, κερδίζοντας νέους οπαδούς σε κάθε συναυλία.
Και αφού αναφέραμε ιστορικά στοιχεία για την μπάντα, πάμε να μιλήσουμε με τον Θάνο Γκουντάνο, που παίζει κιθάρα και τραγουδάει. Ιδρυτής μαζί με τον αδελφό του, αν δεν κάνω λάθος.
-Το πρώτο πράγμα που μούρχεται σαν απορία, είναι πως ξεκίνησε αυτή η ιστορία με τον βαλκανικό ήχο; Δεν είναι και το πιο σύνηθες. Τι σας επηρέασε και πήγατε προς τα εκεί;
Βρίσκουμε ένα μεγάλο κομμάτι του εαυτού μας σ’αυτό τον ήχο. Προφανώς πηγάζει από τις βιωματικές μας εμπειρίες. Ήρθε μια στιγμή που αναδύθηκε από τα μέσα μας και απλά το αφήσαμε να συμβεί.
-Δεν μείνατε όμως εκεί. Η πορεία δείχνει συνεχή αναζήτηση και να πω πρωτοπορία, θα το πω. Αναμείξατε στην συνέχεια τον πρωτόλειο ήχο σας με στοιχεία ska, punk, reggae, rap, electro, psychedelicrock και stoner. Εξέλιξη. Τι σας οδηγεί σε αυτόν τον δρόμο;
Η μουσική η ίδια μας οδηγεί. Έχουμε συνέχεια τα αυτιά μας ανοιχτά. Αυτά που ακούμε και γουστάρουμε κατά μέλος, προβάλλονται στην μουσική που φτιάχνουμε κάθε φορά.
-Το αποτέλεσμα μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρον ( μου ακούγεται σωστότερα), αλλά εσάς δεν σας δυσκόλεψε το χτίσιμο μιας ενιαίας φόρμας με τόσες μουσικές εκφράσεις ενοποιημένες; Γιατί εμένα, απ’ έξω, μου φαίνεται βουνό.
Για μας έχει τεράστιο ενδιαφέρον, κρατώντας μια ταυτότητα, να ελισσόμαστε ανάμεσα σε διαφορετικές μουσικές εκφράσεις. Δεν θα έλεγα ότι μας δυσκολεύει. Ο κάθε ένας μας έχει ένα μουσικό background, που λειτουργεί ως συνιστώσα στο σύνολο. Δύσκολο είναι ίσως το να βάλουμε μια συγκεκριμένη ταμπέλα στην μουσική μας, που να τα περιέχει όλα αυτά. Πως να ορίσεις ένα τέτοιο μουσικό μωσαϊκό με δυό λέξεις;
-‘’Πειράζετε’’ την παράδοση, ανακατεύετε παραδοσιακές μουσικές με μοντέρνες φόρμες και αυτό για αρκετό κόσμο, είναι πολύ λάθος. Προσωπικά, διαφωνώ να κρατάμε την μουσική σε μουσείο, ο ήχος εξελίσσεται. Σας την ‘’έπεσαν’’ για το πείραγμα αυτό που κάνετε;
Δεν έχουμε “φάει” κάποιου είδους “πέσιμο” ώς προς αυτόν μας το πειραματισμό. Έτσι κι αλλιώς για μουσική μιλάμε. Είτε σ‘ αρέσει και την ακούς, είτε όχι. Ευτυχώς η μουσική δεν κλείνεται σε μουσεία, οι άνθρωποι κλείνονται σ’ αυτά.
-Πως ξεκινάει μια σύνθεση; Μια εξέλιξη που λέει, τώρα γράφω με αυτό το ύφος; Γιατί πας παρακάτω και βάζεις νέα στοιχεία στην σύνθεση; Τι σε παρακινεί;
Μια σύνθεση ξεκινά από μια αρχική ιδέα, είτε είναι αμιγώς μουσική, είτε αισθητική και ύφους. Παρακινούμαι ανάλογα με την μουσική που ακούω στο σπίτι, στα bars ή σε μια συναυλία που θα πάω, από τους ήχους που θα ακούσω, παίζοντας κιθάρα, σκαλίζοντας ένα synth ή ένα νέο beat. Αυτό είναι το πρώτο στάδιο, αυτό που λέμε έμπνευση. Από εκεί και πέρα ξεκινάει η πραγματική δουλειά, για να ολοκληρωθεί η σύνθεση. Μια πιο εγκεφαλική διεργασία που θα σε οδηγήσει να έχεις αρχή, μέση και τέλος. Ταυτόχρονα είναι ένα παιχνίδι, παίζεις μουσική και παίζεις με την μουσική. Καλύτερο από Playstation. Στην συνέχεια συνεργάζεται όλο το συγκρότημα για να μορφοποιηθεί ηχητικά το τελικό προϊόν. Ο στίχος είναι μια άλλη παράλληλη διαδικασία, άλλοτε αυτόνομος, άλλοτε προκύπτει μαζί με την μουσική.
-Δεν μπορώ, να μην ρωτήσω για τις λέξεις, που ντύνετε τις μουσικές των BAiLDSA. Υπάρχει ένα πρόσημο. Πολιτικό στάνταρ γιατί όλα είναι πολιτική, αλλά εδώ έχουμε ‘’θέση’’. Περνάτε μηνύματα. Κοινωνικά. Αυτό κατεβαίνει στο κοινό σας, άρα και πιθανά αποτρέπει κάποιους, που τους αρέσει η μουσική σας, αλλά έχει την πολιτική διαφωνία του;
Φέρουμε το μήνυμα υπέρ της αλληλεγγύης και της ενότητας, ενάντια στον φασισμό και στον ρατσισμό, ενάντια στον πόλεμο και την μιζέρια, ενάντια στην εκμετάλλευση του ανθρώπου. Ονειρευόμαστε και τραγουδάμε για μια ιδεατή κοινωνία και αυτό είναι η “θέση” μας. Αν κάποιος συμφωνεί με τα παραπάνω, τάσσεται στο πλάι μας. Αν κάποιος είναι αδιάφορος με τα παραπάνω, μπορεί και να συγκινηθεί. Αν κάποιος είναι απέναντι στα παραπάνω, είναι σε λάθος σελίδα.
-Έχετε γυρίσει όλα τα Βαλκάνια με συναυλίες. Με δεδομένο ότι οι έχθρες μεταξύ των χωρών είναι έως και σήμερα, εσείς τι διακρίνατε στο κοινό;
Η μέχρι τώρα εμπειρία μας μόνο το αντίθετο δείχνει. Μας έχουν αγκαλιάσει όλοι μας οι γειτόνοι και η σχέση μας κρατάει χρόνια. Επιστρέφουμε στις χώρες αυτές διαρκώς για συναυλίες. Έχει μεγάλη σημασία, με τι διάθεση ταξιδεύεις. Ο Ross Daly μου είχε πει πριν από χρόνια “Κράτα μικρή βαλίτσα, έχε ανοιχτή καρδιά και θα βρεις αυτούς που σου αξίζουν”.
-Deep Δόντια, Σκρόπιο, zVaRnA, Jarnasali... τίτλοι τραγουδιών. Τι είναι αυτό; Παιγνιώδης διάθεση, χιούμορ, δημιουργικότητα πέρα από στεγανές προφόρμες;
Ίσως όλα τα παραπάνω. Κάθε τίτλος κρύβει μια μικρή ιστορία. Αν την αναζητήσεις θα την βρεις.
-Με τον αδελφό σου Γιάννη φτιάξατε την μπάντα το 2008 ή κάνω λάθος. Σήμερα ποιοι είστε στην μπάντα;
Ήδη πριν το 2008 παίζαμε μαζί σαν ντουέτο ή σε άλλα projects. Το 2008 κάναμε το πρώτο live ως BAiLDSA με ακουστικά όργανα τότε. Πιο δρομίσιο. Μετά πήραν όλα τον δρόμο τους. Σήμερα στο συγκρότημα είναι οι:
Θάνος Γκουντάνος - κιθάρα, φωνή
Δημήτρης Χαυλίδης - τρομπέτα, φωνή
Ράφος Γκέντζης - ακορντεόν, πλήκτρα, φωνή
Γιάννης Ιωαννίδης - μπάσο
Πρόδρομος Μυστακίδης - τύμπανα
Γιάννης Γκουντάνος - ηχοληψία
Γιάννης Σούρμπης - φώτα
-Βοηθάει σχετικά η ύπαρξη αδελφών μαζί; Σας δυσκολεύει ή είναι ευκολία;
Συνεργαζόμαστε και ονειρευόμαστε χρόνια μαζί και αυτό έχει πάνω και κάτω όπως με όλους τους συνεργάτες. Το συγκρότημα έχει γίνει σαν 2η οικογένεια για όλα τα μέλη. Χτίσαμε βαθιές σχέσεις, που βασίζονται στην ειλικρίνεια και την αλληλεγγύη. Έχουμε επίσης πολύ καλές σχέσεις, με όλους όσους βρέθηκαν κατά καιρούς στο συγκρότημα.
-Έχετε συνυπάρξει στην σκηνή με μεγάλα ονόματα π.χ. τον Manu Chao. Πως προέκυψαν και τι αφήνουν πίσω τους σε σας;
Με τον Manu γνωριστήκαμε τυχαία το 2003 σε μια νύχτα στην Βαρκελώνη. Φορούσε μια μπλούζα του Β.Α.Ο. Θεσσαλονίκης και πριν τον αναγνωρίσω, τον ρώτησα γι αυτό. Εκπληκτικός άνθρωπος. Από αυτούς που παραδειγματίζεσαι. Όταν κάναμε τον πρώτο μας album το 2011, του το έστειλα και του άρεσε. Στο βαλκανικό τουρ του 2014 - 2015 που έκανε, παίξαμε μαζί σε Σκόπια, Δοϊράνη, Θεσσαλονίκη, Αθήνα. Μεγάλο σχολείο για μας. 40.000 κόσμος! Το μεγαλύτερο κοινό που έχουμε παίξει ποτέ. Στιγμάτισε τις ζωές μας αυτή η συνεργασία.
-Έχετε στην ιστορία σας γύρω στις 400 συναυλίες; Τι σημαίνει αυτό για την μπάντα αλλά και για τον κόσμο σας; Με δεδομένο, όπως έχω ακούσει ( ήρθατε Λάρισα, αλλά εγώ δεν ήρθα…) ότι, είστε απίστευτοι στην σκηνή με μεγάλη επικοινωνία με τον κόσμο.
Είμαστε ακριβώς στις 381 συναυλίες. Οι BAiLDSA είναι συναυλιοκίνητη μπάντα. Παίρνουν ζωή, τους θρέφει ο δρόμος και τα live. Όταν μπάντα και κοινό συντονίζονται, συμβαίνουν απίστευτα πράγματα. Δεν έχει σημασία το πόσοι είναι. Μπορεί να συμβεί στο μεγαλύτερο φεστιβάλ ή σε ένα μικρό μπαράκι. Αυτές οι στιγμές είναι οι αγαπημένες μας.
-Ε δεν μπορώ, να μην ρωτήσω ‘’γιατί BAiLDSA’’;
Γιατί ετσ’. Γιατί είναι βαλκανικό. Αγανάκτηση με μια μόνο λέξη. Εύηχο, ευήλιο και ευάερο.
-Ζείτε αλήθεια από την μουσική; Με δεδομένο ότι, θεωρείστε επιτυχημένη μπάντα.
Δεν μπορούμε να ζήσουμε μόνο από την μπάντα δυστυχώς. Μην ξεχνάμε ότι, είναι αυτοχρηματοδοτούμενο εγχείρημα. Έχουμε παράλληλες ασχολίες, που είτε έχουν να κάνουν αποκλειστικά με την μουσική είτε όχι. Εγώ για παράδειγμα κάνω μαθήματα κιθάρας, ή ηχογραφώ και παίζω και για άλλα projects. Το σημαντικό είναι να καταφέρνεις να δημιουργείς τον χρόνο που χρειάζεται ένα συγκρότημα, για να μπορεί να ‘ναι παρόν. Αυτό είναι δύσκολο στην χώρα μας. Ιδανικό θα ήταν να μπορούσαμε να διοχετεύουμε όλη μας την ενέργεια στο συγκρότημα.
** ευχαριστώ τον Θάνο Γκουντάνο για την συνέντευξη.